måndag 11 november 2013

Färgkombinationer Promarkers

Många efterlyser tips på färgkombinationer för Promarkers. Här är de jag använder, från mörkast till ljusast. Oftast använder jag tre eller fyra färger, men ibland finns det längre kedjor av färger, då är det bara att plocka tre som är bredvid varandra någonstans i kedjan.

Gröna:
Olive, Moss, Pear green, Lime green, Lime zest
Pine, Forest green, Bright green, Leaf green
Holly, Emerald, Grass, Apple, Meadow green

Lila:
Plum, Amethyst, Lilac, Lavender
Slate, Aubergine, Amethyst, Lilac, Lavender
Plum, Purple, Orchid

Blå:
Indigo blue, Royal blue, Cobalt blue
Indigo blue, Royal blue, True blue, Sky blue, Arctic blue
Midnight blue, Denim blue, Powder blue
French navy, Aegean, Sky blue, Arctic blue
Azure, Sky blue, Arctic blue
Cornflower, Denim blue, Powder blue
China blue, Cornflower, Blue pearl
Grey green, April shower

Turkos:
Petrol blue, Marine, Turquoise, Duck egg, Cool aqua
Green, Mint green, Pastel green

Röd:
Maroon, Ruby
Berry red, Poppy, Red
Burgundy, Maroon, Crimson

Orange:
Red, Orange, Pumpkin, Amber, Gold
Terracotta, Spice, Pumpkin
Terracotta, Spice, Apricot
Apricot, Oatmeal, Saffron, Pastel yellow, Vanilla
Apricot, Oatmeal, Vanilla

Gul:
Gold, Tulip yellow, Buttercup, Ivory
Canary, Yellow, Lemon

Brun:
Umber, Burnt sienna, Cocoa, Caramel, Sandstone, Satin
Walnut, Chestnut, Cocoa, Cinnamon, Tan
Warm grey 4 eller 5, Khaki, Pastel beige

Hud:
Tan, Dusky pink, Blush, Ivory
Coral, Sunkissed pink, Blush
Umber, Burnt sienna, Cinnamon, Tan
Pastel pink till kinder.

Hår:
De bruna nyanserna mest, men har ett par till:
"Rött": Raw sienna, Amber, Mustard, Buttercup
Gulblont: Sandstone, Buttercup, Ivory
Askblont: Caramel, Sandstone, Satin, Blender

Det här är de kombinationer jag använder och gillar. Jag är lite allergisk mot rosa, så därför har jag inga rosa pennor och därmed inte heller några tips på bra kombinationer av rosa.

Till de lite mörkare nyanserna kan man fuska med skuggningen, om man inte har passande nyanser: skugga med grå nyanser, som om du målar svartvitt, och måla sen över med ett lager av färgen du vill ha! Funkar inte på de allra ljusaste, som gult, då syns det att det är grått under, men med de flesta andra är det en bra genväg. Och välj hellre alla fem av en grå nyans än några få av de tre olika, man har mer nytta av att ha hela skalan i en nyans.

Hoppas att du fått lite användbara tips!

Jag har en liten tutorial om hur jag färglägger också, den hittar du HÄR.

1 kommentar:

  1. Tack för att du delar färgkombinationer och målningstips! Kommer få stor nytta av dessa då jag är nybörjare på färgläggning.

    SvaraRadera