måndag 17 februari 2014

Bröllopsinbjudningar

Min lillebror ska gifta sig i sommar, och eftersom jag fått frågan om att göra deras inbjudningskort så bestämde jag mig för att det fick bli deras julklapp. Då slapp jag fundera på vad jag skulle ta betalt för dem. De fick en låda med massa förslag på hur korten kunde se ut - storlekar, vikningar, diecuts, dekorationer, färger…

De bestämde sig för ett gatefoldkort och för ganska stark turkos. En kul färg på bröllopsinbjudningar tycker jag, oftast är det rött, rosa, lindblomsgrönt och andra pasteller. Turkos känns lite piggare och lite mer modernt. De ville ha ganska enkla och stilrena kort, och det passar ju mig och min stil bra.

Min sambo är duktig på grafisk formgivning, så han har fått greja med texten och han fick också i uppdrag att skapa ett monogram till brudparet. Bådas namn börjar på M, så det är tacksamt ur monogramsynpunkt.

Så här blev korten:

Cirkeln med hjärtan är en spellbinder, och det kommer nog att dröja ett bra tag innan jag tar fram den igen. Jag har gjort 34 kort, och varje gång jag stansade ut cirkeln var jag tvungen att pillra loss alla de små hjärtana och trekanterna från dien med en syl. Det är 20 av varje på varje cirkel, så det blir 1360 små bitar att pillra ut! De 680 hjärtana har jag sparat för att kunna använda till placeringskort eller som "strössel" på borden på festen. Eller så kastar jag dem över brudparet utanför kyrkan.

På insidan är kortet "fodrat" med turkost både på mitten och på insidan av "dörrarna". Själva inbjudan är tryckt på vellum och sitter i mitten, så klart. Den har jag fäst med små gluedots i hörnen och sen har jag gömt dem med vita halvpärlor. På dörrarna sitter övrig info (toastmasters, adresser, önskelista mm) på vitt med rundade hörn. 272 hörn har jag knipsat av med min hörnrundare. De dröjer innan jag plockar fram den igen också!

Det blev eleganta kort och både brudparet och formgivarna är mycket nöjda med resultatet. 

Utan att det var tänkt så, så blev korten en rätt så exakt tolkning av veckans skiss hos Kortskissen (som jag dessutom ritat!). Vill ni se vad de andra gjort av skissen så kika in och inspireras!

1 kommentar:

  1. Grattis till lillebror!
    Världens bästa julklapp skulle jag säga. Fy vad tråkigt att göra så många, men du ska vara stolt över resultatet.

    SvaraRadera